TIR knygelių paklausa nemąžta

 

TIR knygelių paklausa nemąžta

Krovinių pervežimas į Rytus vis dar išlieka aktualus. Skirtingai nei buvo prognozuota Lietuvai stojant į Europos Sąjungą, vežėjai ir toliau noriai įsigyja TIR knygeles, kurios suteikia teisę į TIR tranzitą. Antai 2003 m. Lietuvoje išduota daugiau kaip 139 tūkst.; 2010 m. – beveik 151 tūkst., o pernai – 185,3 tūkst. TIR knygelių. Pastarųjų metų augimą lėmė aktuali naujovė – Jungtinių Tautų organizacijos Ekonomikos ir socialinių reikalų komiteto darbinei grupei pritarus, nuo pernai liepos užsienio vežėjai į Rusiją, Baltarusiją ir Kazachstaną įsileidžiami su naujomis 4 lapų pilotinėmis TIR knygelėmis. Šie muitinės dokumentai yra riboto naudojimo (gabenant krovinius iš ES šalies į trečiąją šalį arba iš trečiosios šalies į ES, kertant vieną sieną), taigi pigesni, ir tenkina daugelio šalies vežėjų poreikius.
Vežėjai piktinasi, kad TIR knygelės vis brangsta dėl besikeičiančio Šveicarijos franko kurso lito atžvilgiu. Šiemet nacionalinės vežėjų asociacijos „Linava“ nariai 4 lapų TIR knygelę gali įsigyti už 269 Lt, 14 lapų – 334 Lt, 4 lapų pilotinę – už 203 Lt. Išlaidų daugėja, Naujosios muitų sąjungos šalys užsienio vežėjams nuolat sukuria naujų kliūčių. Vis dėlto krovinių gabenimas šia kryptimi geresnių alternatyvų neturi.
TIR sistema pradėta kurti pasibaigus Antrajam pasauliniam karui. Jungtinių Tautų Europos ekonomikos komisijos Transporto komitetas, paskatintas kelių Europos valstybių pavyzdžio, 1959 m. priėmė TIR konvenciją, ji buvo papildyta 1975 m. (atsižvelgiant į kintančias sąlygas, ir vėliau ne kartą buvo koreguota). Prie konvencijos yra prisijungusios 68 šalys, tarp jų ir Europos Bendrija.
Pagal TIR konvenciją krovinių pervežimas turi būti organizuotas muitinės požiūriu saugiomis transporto priemonėmis (kad būtų neįmanoma pasiekti krovinio nepažeidžiant muitinės plombų ir spaudų) arba konteineriais. Kroviniai, gabenami pagal TIR procedūrą, pasienio muitinėse nėra apmokestinami muitais ir mokesčiais, o tranzito šalių pasienio muitinėse paprastai netikrinami. Tai padeda išvengti gaišaties kertant valstybių sienas, mažina transporto išlaidas dėl trumpalaikių prastovų.
Krovinių pervežimas Europoje liberalėja, tradicinių kontrolės kliūčių – mažėja. Šalyje įdiegta elektroninė TIR procedūrų deklaravimo sistema. Tai taip pat nedidelis žingsnelis kliūčių mažinimo, tvarkos paprastinimo kryptimi.
lapų pilotinėmis TIR knygelėmis. Šie

Tags: , ,